Laos; oase van rust - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Maaike Leppink - WaarBenJij.nu Laos; oase van rust - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Maaike Leppink - WaarBenJij.nu

Laos; oase van rust

Door: Maaike Leppink

Blijf op de hoogte en volg Maaike

18 Juni 2009 | Laos, Vientiane

Ik heb meegemaakt waar de PDR in Laos voorstaat, namelijk Please Don't Rush.
Alles in Laos gaat op z'n dooie gemak en dit is dan ook overal in het land merkbaar.
Het doet me denken aan Bonaire, manana manana!
Een heerlijke en gemakkelijke instellingen, maar soms een beetje irritant als je dingen geregeld wil hebben of snel van A naar B wilt reizen.

Laos is een land met 6,5 miljoen inwoners en wordt omringd door 5 landen, te weten; Thailand, Myanmar, China, Vietnam en Cambodia.
Het land is heuvelachtig en bestaat uit verschillende berggebieden en de helft van Laos is bedekt met bossen.
De Franse colonisatie heeft zijn vruchten in dit land naelaten, dit is zichtbaar in vele plaatsen; franse baguette, mooie gebouwen, jeu de boules, franse restaurantjes etc.

Laos is het meest relaxte land van Zuidoost Azie om in te reizen en ook zeker erg gemakkelijk. Dit heb ik de afgelopen 2 weken zo ervaren.
Echter was mijn eerste indruk van Laos niet super positief, omdat ze me aan de grens voor de gek hebben gehouden. Ik heb namelijk het dubbele voor de busreis naar Vieng Phouka betaald en met het geld wisselen (van Baht naar Kip) hebben ze aan mij een goede klant gehad.
Maargoed een beetje mijn eigen domme fout en goede vertrouwen, weer een leerzame ervaring!

Naast de grensplaats Huay Xai heb ik 6 andere plaatsen bezocht.

Vieng Phouka; Een klein dorpje in een mooi natuurgebied, the Luang Nam Tha province.
De inwoners leven in zelfgemaakte bamboohutten zonder warm water en electriciteit (enkel 2 uren per dag).
In dit dorpje heb ik Sander ontmoet, een symphatieke gozer die goede en bijzondere dingen in Laos doet.
In mijn vorige bericht heb ik verteld over de spullen voor de schoolkinderen.
Deze hebben we tijdens een meeting overhandigd aan de dorpchiefs, ze waren ons erg dankbaar en nodigde ons tevens uit voor een ''heerlijke'' Lao lunch; koude sticky rice, wat bladgroen, halfgare kippenvlees, vis en geitenbloed. Als drinken hadden ze Lao Lao (rijstwhisky). Het was een aparte bedoeling en een onsmakelijke lunch maar een fantastische ervaring met de lokale bevolking van diverse stammen.

Luang Nam Tha; Een plaats met 35,400 inwoners in het noorden van Laos. Het biedt uitstekende mogelijkheden voor ecotoerisme.
Er worden hier dan ook verschillende tours uitgevoerd naar het Nam Ha National Park.
Aangezien ik in Chiang Mai (Thailand) al een 3-daagse trekking had gemaakt, heb ik ervoor gekozen om per scooter de omgeving te verkennen.
Naast het bezichtigen van diverse stupa's heb ik genoten van het rijden door het mooie natuurgebied en het Laotiaanse platteland langs dorpjes, tempels en akkers.

Luang Prabang; Deze stad met een populatie van 52,466 ligt gelegen tussen de Nam Khan en de Mekong rivier.
Luang Prabang, een Unesco-protected World Heritage city, heeft de toerist nogal het een en ander te bieden. Naast de fascinerende gechiedenis van the Royal Family biedt de stad diverse gouden tempels, lokale markten en een gezellige Laid Back sfeer.
Tevens maken de monniken elke ochtend met zonsopgang (5.30) hun ronde door de stad.
Ze dragen dan een mand mee, waar gelovige Buddhisten wat rijst of ander eten in stoppen. Nergens in Laos is dit ritueel zo groots als hier.
De stad met haar bezienswaardigheden heb ik per fiets bezocht, wat zeker een aanrader is.

Vang Vieng; Deze stad (25,000 inwoners) is bekend om de tubing; met een rubberen band de Nam Song rivier afzakken en onderweg maak je een aantal stops voor een drankje of een smoke in de bamboo barretjes.
Samen met 4 anderen welke ik in der bus ontmoet had, besloten we dit zwemmend te gaan doen (anders dan anders) en het bleek een uitstekende optie te zijn en naar ons weten much more fun and exciting!
Vang Vieng is erg Westers ingericht; veel restaurants waar burgers met friet verkrijgbaar is en in elke bar of restaurant kan er Friends, The Family Man of The Simpsons bekeken worden.
Voor mensen die van wat jointjes of andere rotzooi houden, is dit een ware paradijs. Elke bar heeft een menukaart met diverse soorten drugs.
Aangezien veel jongeren hierop afkomen, was het voor mij een reden om hier niet al te lang te blijven...next destination!!

Vientiane; De hoofdstad van Laos met een populatie van 203.000.
Een gezellige stad met de Mekong rivier, tempels, Boedha park, markten, shopping mall etc.
Vientiane doet Frans aan. Geen wonder, de Fransen hebben hier jaren lang de dienst uitgemaakt. Brede straten omzoomd met bomen en oude, vervallen koloniale huizen. Rondlopen in Vientiane is een ontspannende bezigheid.

Per fiets hebben we verschillende bezienswaardigheden bekeken met als hoogtepunt;
* Pha That Luang, deze enorm gouden tempel is het meest belangrijke nationale monument van Laos (een symbool van zowel het boeddhisme als van de Laotiaanse soevereiniteit). *Patuxai, een triomfboog waarvan de bouw begonnen is in het begin van de jaren 60 van de twintigste eeuw.
De Patuxai was geïnspireerd door de Arc de Triomphe in Parijs.

Morgen is het tijd voor een nieuw land, namelijk Vietnam.
Ik heb besloten om dit per vliegtuig te doen aangezien de bus (seat only) er minstens 24 uren over doet en een vlucht 1,5 uur is. Dus hier had ik wel wat extra geld voor over.

Ik start in Hanoi en zal eindigen in Ho Chi Minh City, dus van noord naar zuid!

Ik ben erg benieuwd naar het hectische Vietnam.

Tot gauw in Vietnam...
Ciao liefs Maaike



  • 18 Juni 2009 - 14:48

    Lin:

    Je kan wel een boek vol schrijven met je reis-ervaringen. Veel plezier in Vietnam!! Grtz van Linda

  • 18 Juni 2009 - 19:46

    A Dream..:

    Een droomreis en je blijft ook lekker doorgaan. Goed om te lezen dat het nog steeds goed met je gaat! Veel plezier groetjes uit Friesland, Johan.

  • 19 Juni 2009 - 12:23

    Heidi:

    GAAF GAAF EN NOG EENS GAAF!! Geniet er van meid. Ik kijk uit naar al je real life verhalen en fotomateriaal!

    Liefs Heidi

  • 20 Juni 2009 - 15:08

    Herman En Marga:

    Lieve Maaike,
    We hebben bewondering voor jou, je doet het toch maar even. Waar anderen van dromen maak jij werkelijkheid.
    Geniet van Vietnam. We houden contact.

    Liefs vanaf Bonaire
    Herman en Marga

  • 20 Juni 2009 - 18:25

    Robke!:

    em ik hou voortaan mijn grote mond als iemand vraagt of ik wat gezien heb van de wereld.

    Toppie!!
    Ga je verslagen ook lezen welke al mooi zijn
    Groets,
    Robke!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Maaike

Actief sinds 13 Okt. 2008
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 41844

Voorgaande reizen:

27 Mei 2014 - 27 Mei 2014

Bonaire

13 Maart 2012 - 31 Maart 2012

Maleisie 2012

23 Oktober 2008 - 07 Augustus 2009

Travel Nieuw Zeeland, Australie en Azie

Landen bezocht: