Vietnam; een complete gekte - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Maaike Leppink - WaarBenJij.nu Vietnam; een complete gekte - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Maaike Leppink - WaarBenJij.nu

Vietnam; een complete gekte

Door: Maaike Leppink

Blijf op de hoogte en volg Maaike

03 Juli 2009 | Vietnam, Hoi An

Hi vrienden,

Mijn reis door Vietnam is begonnen in het noordelijke Hanoi en zal eindigen in de zuidelijke Ho Chi Minhstad, het vroegere Saigon. De afstand van noord naar zuid is meer dan 1650 km.
Vietnam heeft landschappelijk veel te bieden. Gebergten, kustvlakten, grote rivierdelta's en fascinerende baaien met talloze kleine eilanden met aangename stranden.
Het land heeft een tropisch moessonklimaat.

Hanoi heeft een populatie van 3,5 miljoen. Bijna elke inwoner rijdt op een scooter/brommer en dit maakt deze stad dan ook chaotisch qua verkeer.
Brommers die links en rechts inhalen en alsmaar toeteren.
Oversteken in deze stad is een hele onderneming. Er zijn enkele stoplichten en zebrapaden, maar men heeft geen benul waarvoor deze dienen.
De mensen vervoeren de gekste dingen achterop de brommer, zoals beeldschermen, stoelen, varkens etc.
In Hanoi zijn we naar het theater geweest om de waterpuppets show te bewonderen. Verder hebben we een bezoek gebracht aan the temple of literature, een echte aanrader.

Sapa is een klein dorp tussen de bergen. We hebben hier een trekking gedaan met hill-tribe meiden. Er zijn vier verschillende tribes, namelijk; Flower Mong, Tay, Hmong en Zao.
Elke tribe heeft zijn eigen kledingdracht, maar allen even kleurrijk.
Het was een mooie en indrukwekkende trekking, maar helaas wilden de tribe meiden meer geld van ons of we moesten meer van ze kopen. We hebben ze ieders wat geld gegeven, maar dit bleek niet voldoende te zijn voor ze. Ze waren zo aardig, gezellig, behulpzaam en niet opdringerig. We waren erg teleurgesteld.

Ik vond Sapa vrij toeristisch en ook de villages (welke toeristen met een trekking gaan bezoeken) waren toeristisch, dit zul je niet snel verwachten.
Overdag gaan de mensen van de dorpjes de straat op om allerlei spullen te verkopen. Overal waar je loopt hoor je ''Buy from me''....
Opmerkelijk was dat we ze in de avond in de kroeg tegenkwamen met een heerlijk drankje en ze hebben tevens allen facebook.

Halong Bay; Met meer dan 3000 eilanden in de Golf of Tonkin is halong Bay een Unesco World Heritage site.
Volgens de Vietnamezen is de pracht van de baai ten oosten van de Red River delta een van de zeven wereldwonderen.
We hebben een driedaagse trip per boot naar Halong Bay geboekt met als activiteiten;
Kayaking, bezoek Fisherman village, cave, trekking en Cat Ba Island.
Het was een mooie tour en alles was goed geregeld (voor Vietnamese begrippen).
De dag dat we op Cat Ba Island overnachten zijn we 's avonds wezen kroegen. Na voldoende bier en bijna de sluitingstijd te hebben bereikt, liepen we richting hotel.
Onderweg kwamen we veel locals tegen met een motorbike. Ze riepen telkens motrobike, motorbike, in de hoop dat we er eentje nodig hadden om naar het hotel te komen.
We waren erg melig en hielden ze voor de gek. Na een half uur geouwehoer liepen we verder, op naar het hotel.
Wat bleek nu dat we het hotel niet meer konden vinden en we alleen maar wisten in welke straat we moesten zijn, maar we hadden geen naam of wat dan ook.
De motorbike mensen kwamen weer naar ons toe en we zijn per motorbike opzoek gegaan, helaas zonder resultaat.
Na bijna 2 uren zoeken, zagen we een sign met salon Anthony staan en dat klonk ons bekend in de oren. We wisten nog dat er tevens een salon in het hotel was, dus het kon haast niet missen. En ja hoor, we hadden het gevonden....yes yes yes! We waren echt heel erg blij. Nog een lange tijd, nu nog steeds, liggen we helemaal in de deuk van onze grote blunder.

Het noorden van Vietnam heb ik ervaren als een chaotische en stressvolle periode. En dus was het tijd, na een week, om naar het midden van Vietnam te reizen in de hoop op meer relaxte momenten.

Hue; is een stad in centraal Vietnam en heeft de toerist veel te bieden. Hue is rustig, erg groen, omringd met bergen, brede lanen met veel bomen.
De brede ''Parfum Rivier'' deelt de stad in tweeen. De rivier dankt haar naam aan de geurige bloemen die ooit langs deze rivier groeiden.
We hebben een motorbike tour bij Thu Wheels geboekt met als bezienswaardigheden;
- Japanse brigde
- Thien Mu Pagoda
- Vong Canh hill (bunker)
- Tue Due's tomb
- Tu Hieu Pagoda
- Citadel

Hoi An; is een kuststad in Centraal Vietnam aan de Zuid-Chinese Zee. Deze stad doet erg gezellig aan. Er zijn veel eetgelegenheden en ook qua leuke kroegen is dit een place to be. Naast het kroegen hebben we dag relaxt op het strand en zijn we een halve dag naar My Son geweest.
My Son is een tempelcomplex en gebouwd tussen de 4e en 12e eeuw. Het hindoestaanse heiligdom is een groot complex, bestaande uit meer dan 79 religieuze gebouwen.
Vanavond vertrekken we per slaapbus naar Nha Trang om hier 1 nacht te verblijven en vervolgens door te reizen naar Dalat.

De tijd vliegt voorbij en voor ik het weet, ben ik weer back in Nederland.
Nog even heerlijk genieten van al het moois wat Azie te bieden heeft.

Tot het volgende verhaal.
Liefs Maaike

• 03 Juli 2009 - 13:34

Mama :

wat een geweldig mooi verhaal heb je weer.enwat zie en beleef je veel.Ben erg benieuwd hoe het verder gaat en vooral srraks naar je verhalen .het schiet nu lekker op .geniet er nog maar lekker van dikke kus mamsel

• 04 Juli 2009 - 03:06

Sander:

Veel plezier nog in de laatste weken!

Ik ben nu in Pakse en ga straks een paar dagen met de brommer weg. Ben ook een weekje in Thailand geweest.

Nogmaals veel plezier en groeten vanuit Laos,

Sander

• 04 Juli 2009 - 08:44

Tim Vanuit BKK :

hi schat, je hebt het nog naar je zin lees ik. morgen ochtend kom ik aan in schiphol. moe maar voldaan! cambodja ga je ook mooi vinden! Happy Travels!

• 07 Juli 2009 - 08:09

Ada En Marcel:

Ha die Maaike,wij zijn ook op vakantie geweest vandaar even geen reacties.Hier alles oke,goed te lezen dat je je nog prima vermaakt.Ben benieuwd welk land straks met stip op nr 1 staat.Je kunt ons in ieder geval heel wat laten zien.Nou meissie doe het ook de laatste fase rustig aan en pas goed op jezelf.En vooral genieten he.Liefs ada en marcel