Travel Zuidereiland deel 1 - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Maaike Leppink - WaarBenJij.nu Travel Zuidereiland deel 1 - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Maaike Leppink - WaarBenJij.nu

Travel Zuidereiland deel 1

Door: Maaike Leppink

Blijf op de hoogte en volg Maaike

22 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Punakaiki

Hi guys,

Het is weer zo ver om jullie jaloers te maken met mijn geweldige belevenissen in Nieuw Zeeland.

Vanaf het moment dat ik op het Zuidereiland aankwam, ben ik na twee dagen naar Motueka gegaan om vrienden te bezoeken. Hier ben ik tot afgelopen zondag (15 maart) gebleven en heb ik me erg goed vermaakt en tevens een zakcentje bijverdiend met perenplukken (zie mix foto's op www.maaikeleppink.mijnalbums.nl)
Aangezien ik 23 april naar Australie vlieg, vond ik het tijd worden om het Zuidereiland te gaan afreizen en hier de tijd voor nemen. Zo gezegd, zo gedaan...
Tim en ik hadden besloten om samen te gaan reizen met zijn bus, dit omdat het natuurlijk gezellige, voordeliger, handiger is en omdat we dezelfde tijdsbestek voor het eiland hebben.

Zondag 15 maart begon onze eerste reisdag vanaf Motueka richting het noorden, namelijk Cape Farewell.
Onderweg zijn we Takaka en Collingwood gepasseerd, welke beide kleine dorpjes zijn in het noorden van het Zuidereiland.
Aangekomen bij Cape Farewell zijn we allereerst richting Wharariki Beach gereden, vanaf de parkeerplaats was het strand te bereiken na een 20 minuten wandeling over weide en duinen.
Dit strand is in de top van het Zuidereiland in de Golden Bay en staat bekend om haar sanddunes en de rotsformaties. Een prachtige plek waar we heerlijk hebben genoten van een flesje wijn.
Vervolgens was het tijd om een plek te zoeken om te koken en te overnachten, we zijn naar Pillar Point gereden om vanaf hier een verbluffend uitzicht te hebben over Cape Farewell Spit.

Maandag 16 maart zijn we naar Nelson gereden en onderweg een stop gemaakt op Rabbit Island (waar overigens geen konijnen te zien waren, whaha). Hier hebben we heerlijk gekookt en gegeten met een geweldig uitzicht over de Tasman Bay.
In Nelson hadden we met Ben en Bernadette (Germans) afgesproken.

Op dinsdag 17 maart was het feestdag voor de Ieren, namelijk St. Patricks Day. Deze dag wordt wereldwijd gevierd, met name in landen waar veel Ieren naartoe zijn geëmigreerd.
We besloten om een dag in Nelson te blijven om deze unieke belevenis te ervaren. Na een korte wandeling naar Centre of NZ zijn we (Tim, Ben, Bernadette en ik) de stad un gegaan om de kroegen af te lopen.
Het was een erg gezellige en relaxte middag met veel bier (Guinness) en Ierse muziek.

Woensdag zijn we met z'n 4en naar Havelock gereden om vanaf hier de Marlborough Sounds te bewonderen. We hebben een route gereden van Linkwater tot Punga Cove.
Hier een korte wandeling gemaakt, welke deel uitmaaktte van de Queen Charlotte Track.
Daarna zijn Tim en ik naar Blenheim gereden om Mattias, Anna en Warren te ontmoeten. We hebben gebruik gemaakt van de Queen Charlotte Drive, welke van Havelock naar Picton gaat.
Persoonlijk vond ik dit een fantastische route welke een goed beeld geeft van de Marlborough Sounds, meer dan we gedurende de dag gezien hadden.

Donderdag was het tijd voor wine tasting. Mattias, Anna, Tim en ik zijn naar diverse wineries geweest om exclusieve wijn te proeven. Aangezien we (behalve Tim, the driver) elke glaasje geheel opgedronken, waren we na het bezoeken van de vierde winery al een beetje aangeschoten, whaha!
We besloten om het bij deze vier te laten aangezien het nog ochtend was. Uiteraard hebben we twee flessen wijn (wit en rood) gekocht, heerlijk.
Vervolgens zijn we onze reis, samen met Mattias, vervolgd op naar Nelson Lakes, St. Arnaud (maintown).
Nelson Lakes bestaat uit twee meren, namelijk Rotoito en Rotoroa, welke beide schitterend zijn.
We hebben de nacht doorgebracht bij Rotoito Lake.

De volgende dag zijn we naar Cape Foulwind gereden. Onderweg hebben we over the longest bridge van NZ (110m) gelopen en het dorpje Westport bezocht.
De nacht hebben we doorgebracht bij Cape Foulwind. 's Avonds heerlijk gegeten aan het strand en een kampvuur gemaakt met heerlijke drankjes.
In de nacht hoorden we een vreemd geluid en het bleek een blauwe penquin te zijn, we konden het helaas niet super goed zien maar ik heb 1 onduidelijke foto kunnen maken (zie www.maaikeleppink.mijnalbums.nl)

In de morgen hebben we de Cape Foulwind Walkway (2 hours return) bewandeld om de Seal Colony te bewonderen. Deze route was schitterend, het gaf een mix van Ierland en Schotland en de Seals waren super.
De terugweg hebben we een eigen route gemaakt, waardoor we naar beneden moesten via rotsen. Dit was zeker de moeite waard aangezien we erg dichtbij de seals kwamen, helemaal geweldig!
In de middag zijn we naar Oparara gereden met als stop Karamea Bluff (420m).

Het is nu zondag en ik besef dat we al weer een week aan het reizen zijn, het gaat echt mega snel!
Vandaag hebben we twee grotten bezocht, Box Canyon Cave en Crazy Paving Cave, welke van limestone rock ontstaan zijn.
Daarna was het tijd om weer terug te rijden ricting Westport en eenmaal daar aangekomen hebben we besloten om door te rijden naar Punakaiki.
We vonden het alledrie een goed idee om in een hostel te verblijven zodat we gebruik kunnen maken van de faciliteiten. Dit betekende een douche na drie dagen, een wasje draaien na 8 dagen en onze telefoon en camera's opladen, ideaal!
Normaliter slapen we in de bus (zie foto's) met z'n 3en, wat super voordelig en makkelijk is. De bedoeling is dat aankomende week of weekend Evi en Vanessa komen om vervolgens ook in de bus te slapen, dus 5 personen in deze bus .... hmmzz ik ben er bang voor dat dit niet helemaal gaat werken whaha!! We'll see!!

Momenteel zit ik fris en fruitig (na een geweldige douche) in het hostel welke direct aan het strand ligt te genieten van een flesje rode wijn! De kerels zijn bier aan het halen dus hebben ik even de tijd voor jullie om iets van me te laten horen!
Morgen gaan we de Pancake rocks en de blowholes bekijken, hier staat Punakaiki bekend om en daarna zullen we richting Greymouth reizen.

Ik wens jullie allemaal een gezellige zondag !!

Groetjes en knuffels vanuit NZ ...... Ciaoooooo

• 22 Maart 2009 - 10:59

Ger-jan En Martine:

Prachtig verhaal, leuk om zo af en toe te lezen wat je allemaal mee maakt, fijne reis nog en tot horens maar weer.

Groetjes

• 22 Maart 2009 - 11:10

Philip:

da ziet er allemaal kei bangelijk uit hé!
    zo jaloers...groetjes uit het verre België
    x

• 22 Maart 2009 - 13:12

Arvid:

zo dat gaat allemaal goed zo te lezen!
    doet me goed dat je het fijn hebt!
    hier ook alles goed hoor, nog 4 weken hard werken en dan om ik jou kant een beetje op, ben dan in maleisie, ga daar 3 weken rondkijken en genieten van alles wat er maar te zien en te beleven is!
    hier ok de zaak gaat het allemaal ook goed, we knippen er met ons allen lekker op los!

tot spreeks maar weer en een dikke kus!

arvid

• 22 Maart 2009 - 15:44

Samir:

Hee wat een supermooie fotos heb je weer op je site gezet zeg! Leuk om weer helemaal geupdate te zijn van al je avonturen so far! Geniet van je laatste weken NZ!

Groetjes!!!

• 22 Maart 2009 - 16:33

Sander:

Leuk om weer te lezen!!!

Veel plezier en geniet ervan!

Groeten vanuit Brabant,

Sander

• 22 Maart 2009 - 16:54

Rick En Marielle:

Hey lieve Banke,

Prachtige verhalen weer, helemaal geweldig omdat we weten wat jij nu allemaal ziet en ervaart. Mocht je in de gelegenheid zijn om de truman track te lopen is het zeker de moeite waard (ongeveer 30minuten naar een mooi strand). De wandeling begint een paar 100 meter naast de ingang van de blowholes. Veel plezier nog en we houden contact. Miss Ya. Liefs R+M