Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Maaike Leppink - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Maaike Leppink - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Maaike Leppink

Blijf op de hoogte en volg Maaike

23 Juli 2009 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hi iedereen,

Bedankt voor de reacties en mailtjes! Goed om te horen dat jullie het niet erg vinden dat ik nog even geniet van Zuidoost Azie!

Bijdeze mijn reisverhaal over Cambodja. Zoals altijd, is het weer een veel te lang verhaal. Dus ik zou zeggen; ga heerlijk achterover zitten, wijntje/biertje erbij, maybe wat knabbels en geniet van my story OF sluit deze website en begin er niet aan. It's up to you :)

Cambodja
Vanaf Chau Doc zijn we met een roeibootje door een local vissersdorpje gevaren. Indrukwekkend om te zien hoe de mensen hier leven met zo weinig middelen.
Vervolgens een minority village bezocht, wat me iets te toeristisch was vanwege de standjes met spullen die ze wilden verkopen.
Daarna was het tijd om Vietnam te verlaten. Per boot zijn we naar de grens gevaren om hier de visa te regelen. We vervolgden onze reis per slowboat door de prachtige natuur van Cambodja; veel groen, loslopende buffalo's, kleine dorpjes en vriendelijke locale mensen.
De lokale bevolking zwaaiden naar ons en ik voelde me even Beatrix op de boot, whaha!
's Avonds kwamen we aan in Phnom Penh en hadden al snel een gezellige guesthouse gevonden.

Phnom Penh is de hoofdstad van Cambodja. De stad ligt in het zuidoosten van het land bij de samenvloeiing van de rivieren de Mekong en de Tonlé Saprivier.
Tijdens de Vietnamoorlog werden er ook veel gevechten geleverd in Cambodja. De Verenigde Staten bombardeerden het platteland. Hierdoor trokken er veel vluchtelingen naar de stad.

Het verschrikkelijke verleden is te zien in het Tuol Sleng Museum, oftewel het genocide museum dat oorspronkelijk een school was, maar door de Rode Khmer werd gebruikt als gevangenis. Zo'n 17.000 mensen werden hier gemarteld voordat ze naar Choeung Ek werden gebracht, een van de vele 'killing fields' in Cambodja. Gruwelijk, maar een absolute must wil je iets begrijpen van het tegenwoordige Cambodja.

Voor de geintresseerden hieronder twee links met meer informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Choeung_Ek
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuol_Sleng

We zijn vijf dagen in deze stad gebleven en hebben naast S-21 en de Killing Fields een bezoek gebracht aan the Lighthouse Orphanage. Dit is een van de vele opvangtehuizen voor weeskinderen. We hebben een zak rijst gekocht voor de kinderen als dank voor ons bezoek.
Indrukwekkend om deze kinderen te ontmoeten.
De opvang bestond uit drie grote gebouwen; klaslokaal en twee gebouwen waar de meisjes en jongens apart slapen. De meisjes slapen met 9 op 1 kamer en de jongens met 12.
Het was moeilijk om afscheid van ze te nemen en ze achter te laten, ook al heb ik ervaren dat ze gelukkig zijn en goede zorg krijgen.

Na Phnom Penh zijn we naar Siem Reap gereisd.
Siem Reap, ook wel Siem Reab is een provincie in het noorden van Cambodja. Het is de meest toeristische plaats in Cambodja en staat bekend om de tempels van Angkor Wat.
We hebben een bezoek gebracht aan; Angkor Wat, Angkor Thom, Bayon, Ta Keo en Ta Prom.
Indrukwekkende bouwwerken met elk een eigen verhaal.

De tempel Angkor Wat of Angkor Vat in Cambodia is het grootste religieuze bouwwerk ter wereld en een van de wereldwonderen in Azië. Angkor Wat beslaat ruim twee vierkante kilometer en werd gebouwd door de Khmer in de twaalfde eeuw. Rond de tempel lag vroeger de oude hoofdstad van het Kmer-rijk, Angkor, die rond 800 na C. werd gesticht.

Naast een bezoek te hebben gebracht aan de temples van Angkor Wat hebben we veelal markten bezocht, genoten van een heerlijke Khmer-Thai massage, relaxt in de stad en rondom ons guesthouse en party-time in de avonden.
De bedoeling was om hier drie of vier dagen te verblijven, maar dit is een week geworden. Dit omdat we leuke mensen hebben ontmoet en we een tijdje op 1 plek wilden blijven.
Op onze eerste avond in Siem Reap werden we van het busstation opgehaald door Tuk Tuk driver Ravoeun, een Cambodjaan. Vanaf dat moment hebben we elke avond met hem doorgebracht.
Een indrukwekkende, inspirerende en intelligente man met bijzondere verhalen.
Twee dagen geleden heeft hij ons uitgenodigd bij hem thuis en hebben we kennis gemaakt met zijn vrouw en twee dochters. Heerlijk wat biertjes gedronken en genoten van een echt lokaal diner.
We hebben erg genoten van deze bijzondere avond.

Het uitgaansleven is gering en is met name te vinden in the Barstreet (toepasselijke naam).
We hebben enkele avonden hier doorgebracht. De eerste keer hebben we een Apsara voorstelling bijgewoond, deze dans is ter ere van Indra (de oppergod).
De rest van de avonden in the Barstreet stond in het teken van drinking, dancing and having good fun. Ook hebben we eventjes achter de bar gewerkt (Banana Leaf bar) om zodoende een gratis Malibu te ontvangen, en dat vonden de locals nogal bijzonder!!
Op deze avond hadden we tegen 3am mega trek in iets lekkers, namelijk een Banana Pancake. Op weg naar de guesthouse hoopten we iets tegen te komen, maar tevergeefs. Toen besloten we om na een restaurant te gaan waar ze nog pizza serveerden. Tuk tuk driver wakker geschut en op naar wat voedsel.
Een aparte ervaring om tegen half 4 ‘s nachts uiteten te gaan!

Vanochtend is Marie naar Bangkok vertrokken, wat betekent dat we beiden onze eigen weg weer gaan. We hebben een erg gezellige tijd met elkaar gehad en langer dan we hadden gepland.
Ik heb net een busticket gekocht voor morgen, dan vertrek ik naar Koh Chang, een tropisch eiland in Thailand. Ik ben erg nieuwsgierig en hoop dat ik daar een tijdje kan vertoeven! De laatste twee weken wil ik heerlijk genieten met niets doen…ik ben benieuwd hoelang ik dat vol ga houden!

Ik had graag vrijwilligerswerk willen doen in Cambodja of elders, maar na research te hebben verricht is vrij lastig om iets te vinden. De meesten hebben al voldoende vrijwilligers en bij sommigen moet je flink betalen als je enkele weken een goede daad wil verrichten.
Wel heb en houd ik met enkele NGO’s contact en is de kans om in de toekomst iets voor deze organisaties te betekenen aanwezig. Who knows?!

Ik ga nu nog even genieten van mijn laatste avond in Siem Reap en morgen neem ik afscheid van Cambodja.

Ik hoop soon mijn foto's online te kunnen plaatsen, aangezien dit veel te lang geleden is!

Groetjes aan iedereen.
Liefs Maaike

  • 23 Juli 2009 - 14:13

    Marco:

    hai maaike,

    ik heb nu 3 weken vakantie,
    heb maandag 145 km gefietst. dinsdag 70 km. gisteren en vandaag ben ik thuis geweest. groetjes marco

  • 23 Juli 2009 - 16:03

    Rick:

    Hey lieve maaike,

    Prachtig die verhalen, je hebt een leuke en boeiende manier van schrijven. Ik hoor wel dat je het daar onwijs naar je zin hebt. Ik denk dat er nog wel een toekomst voor je ligt in het buitenland. Nou ik hoop je heel snel te spreken en weer in het echt te zien.

    Dikke kus je broer

  • 23 Juli 2009 - 22:58

    Tim:

    hi maaike, fijn te horen dat je je nog goed vermaakt. Ko Chang is erg mooi. neem een pick up tuk tuk naar lonley beach. hier zijn de backpackers en is het mooi, rustig en goedkoop. Veel plezier...

  • 25 Juli 2009 - 11:14

    Ada Veldhuis:

    Hey Maaike,

    Geweldig, alles wat je mee maakt. Wist jij dat mijn dochter ook in Thailand zit? Je schreef dat het moeilijk is om vrijwilligerswerk te vinden. Ik denk dat Anneleen je nog wel een aantal adresjes kan geven. Haar mailadres is anneleenveldhuis@hotmail.com of kijk op ikleef.waarbenjenu.com
    Ik wens je nog veel mooie avonturen. Het is zo weer voorbij. Geniet ervan en leef in het NU.
    groetjes Ada

  • 28 Juli 2009 - 19:26

    Thijs:

    Hey lieve zus,

    Hoe gaat het? Als ik alles zo lees heb je veel leuke dingen gezien en meegemaakt, ik vindt het helemaal super voor je.. maar ik vindt het ook super dat je terugkomt.. heb je echt wel gemist. tot heel gauw..

    Dikke X je broer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Maaike

Actief sinds 13 Okt. 2008
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 41822

Voorgaande reizen:

27 Mei 2014 - 27 Mei 2014

Bonaire

13 Maart 2012 - 31 Maart 2012

Maleisie 2012

23 Oktober 2008 - 07 Augustus 2009

Travel Nieuw Zeeland, Australie en Azie

Landen bezocht: