Kuala Lumpur & Taman Negara - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Maaike Leppink - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur & Taman Negara - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Maaike Leppink - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur & Taman Negara

Door: Maaike Leppink

Blijf op de hoogte en volg Maaike

17 Maart 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Maleisie here we are!!

Na een fijne vlucht met de Emirates zijn we woensdag 14 maart in Kuala Lumpur aangekomen. KL, de metropool met 1,8 miljoen inwoners werd in 1957 tot hoofdstad van het onafhankelijke Malya uitgeroepen. Ook deze stad, net als velen in ZO-Azie, leidt aan een te veel an auto’s en dagelijkse smog. K is een moderne miljoenenstad, en heeft van alles te bieden.

Vanaf de airport moesten we +/- 45 min. per taxi naar KL City, waar we 2 nachten bij Reggeahostel geboekt hadden. Een stap in de buitenlucht en direct een heerlijke tropische warmte…dit had ik even gemist! Tijdens de taxirit hebben we mogen genieten van de eerste indrukken van Maleisie evenals een onervaren chauffeur die niet wist hoe hij de koppeling en het gaspedaal moest gebruiken…!
Tegen 16.30u kwamen we in het hostel aan, en zag er goed en verzorgd uit, alleen was de boeking niet goed doorgekomen en hadden we een slaapkamer met stapelbed i.p.v. aparte bedden. Maarja, we zijn de beroerdste niet dus geen probleem. Uiteraard eerst even opfrissen en daarna in the reggeabar een heerlijke Mojito gedronken, not bad at all! De vakantie is nu echt begonnen…time for some good stuff.

’s Avonds zijn we door Chinatown gelopen, een bizarre drukte en wat een handel hebben ze hier. Ik moest even weer denken aan Bangkok alleen dat schoner en beter georganiseerd. Vervolgens hebben we in Bintang lokaal gegeten, lekkere noodles met verse groenten en kip met als toetje een heerlijke voetmassage :)
Na 33 uren wakker te zijn geweest, vond ik het rond 24.00u wel tijd worden om wat slaap te pakken. Ik ervaar nu wel weer, dat het zeker niet prettig is als je niet kan slapen in het vliegtuig…next time toch maar een wonderpilletje uitproberen…
De 1e nacht was niet echt om happy van te worden, want we lagen in een stapelbed dat volgens mij nog half in elkaar gezet moest worden of enkele schroeven miste. Elke keer als iemand moest omdraaien, veroorzaakte dit een hartverzakking voor de ander….je kon elke draai goed voelen. Daarnaast hadden we het geluk dat de kamer lekker ruim was (ik schat 2 bij 4m ahum) en een afzuiginstallatie die nog meer lawaai maakt dan een vliegtuig die opstijgt…dus al met al een geweldige nachtrust na zo’n lange vlucht. Maar dat mag de pret niet drukken …het heeft ook wel weer z’n charme (voor even :)).
We hebben wel direct geregeld dat we een andere kamer (groter en met aparte bedden) konden boeken tegen bijbetaling..helemaal top en op naar een prettige nachtrust, maar first time for some activity.

Op deze dag stond KL City en omgeving centraal, we hebben een hop on/hop off ticket voor de bus gekocht en diverse bezienswaardigheden mogen bezichtigen.
Na een dag met veel indrukken, hebben we nog even een drankje @ the hostel gedaan. Net als gister was hier een oud zielig vrouwtje die schijnbaar elke avond voor de hostel heen en weer loopt en mensen aanstaart..vervolgens dingen van de grond afraapt zoals sigaretten en deze oprolt tussen haar vingers met een duimnagel van heb ik jou daar…supertje ranzig! Wel vreselijk om te zien hoe zo’n vrouwtje ‘moet’ leven, en zo zie je er hier in de stad nog veel meer. Elke keer verbaasd of word ik weer op de feiten gedrukt dat we het zo luxe hebben in NL…en maar blijven klagen, das ook een kunst trouwens. Maargoed die verschillen zijn er en we kunnen alleen maar dankbaar zijn voor de dingen die normaal zijn voor ons.

Vrijdag 16 maart hebben we de hectische stad ingeruild voor wat avontuur en natuur. Om 09.00u vertrokken we per busje naar Kuala Tembeling. Een mooie groene route van ca. 2,5uur. Kuala Tembeling is het vertrekpunt voor een mooie boottocht (3 uren) naar het Taman Negara NP. Tijdens de boottocht heb je een geweldig uitzicht over de jungle en de lokale villages.
Het Taman Negara NP is het meest uitgebreide, beschermde gebied van het ongerepte regenwoud in Maleisie en het oudste regenwoud ter wereld, nog ouder dan het Amazone gebied in Latijns-Amerika.
Eind van de middag kwamen we aan in het kleine plaatsje Kuala Tahan en hebben ingecheckt bij Tahan Guesthouse. Een knus en kleurrijk hostel met eenvoudige faciliteiten, zoals koud water en geen ‘echt’ toilet maar een gat in de grond…maarrr geen stapelbed..yeah!
We hebben het plaatsje verkent en ‘s avonds bij een floating restaurant gegeten…leuke ervaring. Beiden vinden we het heerlijk om hier te zijn, weg van de drukte en genieten van de mooie natuur en de geluiden van de jungle.
Het mindere van de jungle zijn de insecten zoals vieze mega torren die in de avond op de lampen afkomt en die mij achterna kwam waardoor ik als een gek door de hostel aan het hollen was…zag er vast lachwekkend uit!

Vandaag, zaterdag 17 maart, hebben we de jungle verkent. In totaal hebben we een trekking (up and down hill) van +/- 8km gemaakt. Allereerst het welbekende Canopy Walk..een lange loopbrug op zo’n 40 meter hoogte en ruim 500m lang (1 van de langste ter wereld). Het is een mooie belevenis en zeker de moeite waard. Echter is het wel ietwat toeristisch en voor ons een te korte wandeling.
We wilden graag naar de hoogste top van de jungle, genaamd Bukit Terisek, welke een adembenemend uitzicht biedt over de jungle. We kregen te horen dat deze route momenteel gesloten is vanwege werkzaamheden en dus niet begaanbaar. Maar jullie raden het al, hier moest ik toch even een kijkje nemen. Aan het begin van de route werdt inderdaad hetzelfde aangegeven en was het afgezet middels rood/witte linten. Dus wij onder de linten door en op naar de top!!
Na een pittige maar geweldige route omhoog konden we genieten van een spectaculair uitzicht over de uitgestrekte jungle. We hebben de top dus weten te bereiken zonder problemen, maar we begrijpen wel waarom het afgezet is vanwege de vele kuilen en de gladde en steilen paden.
De tocht naar beneden was ook weer een avontuur en nog moeilijker begaanbaar, maar na veel uitglijden en opstaan is ook dit ons gelukt! Onderweg werden we zelfs beloond voor ons slechte gedrag, we kwamen namelijk bij de rivier uit waar we even konden afkoelen. Al met al een geweldige route, van +/- 5 uren, welke we absoluut niet hadden willen missen. Dit is nu het avontuur waar je voor komt en de ervaring welke je met anderen wilt delen…geweldiggg!! De rest van de dag hebben we niet veel meer ondernomen, beetje relaxen en lekker gegeten.

Morgenvroeg vertrekken we weer per slowboat naar Kuala Tembeling, waarna we vervolgens per busje naar Cameron Highlands zullen gaan. And next?? No plans, we will see!

Hopelijk genieten jullie weer van mijn verhalen en straalt net als hier het zonnetje?!

Tot de volgende update… :)

Veel liefs Maaike

• 17 Maart 2012 - 16:07

Sander:

Leuk om te lezen!!! Heel veel plezier nog verder in het mooie Malesië. Ik zou willen dat ik daar nu ook was :-)

Groeten,

Sander

p.s. ik ben blij dat ik Engels kan, maakt het lezen van je teksten makkelijker ;-)

• 17 Maart 2012 - 16:36

Rick,Marie En Laurie:

Hey Maaike,

Wat een leuk verhaal en wat maak je al veel mee in die paar dagen. Zo te lezen is daar genoeg te doen en te beleven. Geniet er lekker van en we blijven je volgen. Dikke kus ons

• 17 Maart 2012 - 16:58

Anja Hoekman:

Hoi hoi, wat leuk om jullie reis verslag te lezen! geniet ervan, have fun!

• 17 Maart 2012 - 17:49

Yvo:

Haha, lang leve die torren!!!

• 17 Maart 2012 - 18:53

Samir Omri:

Super om je eerste avonturen te lezen! En ook al sportief bezig, hiken en torren ontvluchten ;) have fun nog! X uit Tulum! :)

• 18 Maart 2012 - 09:24

Papa En Mama:

wat een verhaal zeg,geweldig wat jullie allemaal zien, heel bijzonder.
    mooi genieten van alles. kus van ons

• 18 Maart 2012 - 09:40

Klaas En Gerrie:

hoi maaike
    Geweldig om je weer te kunnen volgen met je schitterende reis verslagen.
    Nog verder veel plezier.
    Liefs Klaas en Gerrie.

• 19 Maart 2012 - 19:18

Edwin :

Hey Maaike, klinkt super! Zijn er ook al ergens foto's te bewonderen?